Retetele bunicilor

Cei dintre voi care ma cunosc stiu cat de legata sunt de familia mea, cat de mult iubesc caietul de retete al bunicii si cat de mult inseamna pentru mine lucrusoarele astea marunte ramase amintire de la ai mei. Dar emotia si mai mare este atunci cand alte persoane imi daruiesc amintirile lor, cand descopar in dar o reteta a altei bunici pe care mi-o imaginez si pe care o simt aproape privind randurile scrise cu caligrafii perfecte.

Am un prieten canadian si el mi-a daruit in cadou stiindu-ma muscata de bucatarie si bucatareala carnetul de retete al bunicii Dion. Eu mi-o inchipui pregatind retetele scrise cu grija si nu ma pot abtine sa nu impartasesc fericirea mea si aici.

Se pare ca la baza toate bunicile canadiene aveau aceeasi reteta din preparatul ce va voi prezenta mai jos, dar fiecare avea micul ei secret , asa cum la noi fiecare bunicuta isi pecetluia zacusca sau muraturile.

Cu aceasta reteta ma prezint la Provocarea « Dulce Romanie »  si cum Canada este un loc iubit de romani….

http://www.alldaycooking.com/2012/09/provocarea-dulce-romanie-august-2012.html

Ketchup cu fructe

Ingrediente

24 de rosii mijlocii

8 piersici

8 mere

8 pere

4 cepe mijlocii

8 branse de telina verde

1 lingura de sare mare

650g de zahar

750 ml de otet de vin alb

2 linguri de supa de boabe de mustar

Condimente intr-un saculet de panza

1/4 de betisor de scortisoara

10 boabe de piper negru zdrobite mare

1 foaie de dafin

3-5 boabe de ienibahar zdrobite mare

1 lingurita de ceai de piment uscat si macinat

6 cuisoare

1/2 lingurita de ceai seminte de marar

2 bucatele de nucusoara zdrobite mare

Fiecare gospodina isi alegea gustul ketchup-ului si punea condimentele dupa placere.

Prepararea

Punem o oala cu apa la fiert. Cand apa incepe sa clocoteasca, cu un cutit ascutit incizam rosiile la baza si le plonjam in apa fierbinte un minut. La fel vom face si cu piersicile pe care cum le scoatem din apa clocotita le asezam in apa rece.

Curatam de pielita rosiile si piersicile. Rosiile le debarasam de seminte si le taiam in cuburi. Scoatem samburii de la piersici si le taiam in cuburi mai micute decat cele ale rosiilor.

Curatam si taiam si perele si merele la fel in cuburi, dar mai mici decat piersicile.

Taiam legumele.

Pregatim saculetul cu condimente.

Punem intr-o oala pe care o folositi la zascusca sau pentru dulceturi, rosiile, fructele si legumele. Depunem saculetul de condimente si dam pe foc. Amestecam si adaugam legumele.

Varsam peste tot otetul si punem sarea si zaharul.

Lasam sa fiarba la foc mediu, amestecam din cand in cand sa nu se prinda.

Spre final adaugam boabele de mustar.

Cand fructele si legumele s-au topit si sosul este omogen, grosut, ketchup-ul este gata.

Mie mi-a luat cam 3 ore 30 de minute pregatirea lui.

Il asezam in borcane fierbinte, inchidem borcanelele si le intoarcem, acoperim cu prosoape curate si lasam sa se racoreasca si le asezam in camara.

Serviti langa carnita, cartofi prajiti, sau dupa placere.

Pofta buna!

7 réflexions sur “Retetele bunicilor

  1. Foarte atragatoare aceasta reteta de kechup! Ce cantitate iese din aceasta compozitie? La aceasta data am epuizat rezerva de borcane din camara… trebuie sa mai cumpar si tare imi face cu ochiul reteta! 🙂

    • Buna Alina, bine ai venit si multumesc pentru apreciere. Mie mi-au iesit 14 si 1/2 borcane de 500ml.La fructe poti schimba putin, daca vrei sa il faci acum si nu mai sunt piersici. Poti inlocui cu prune, pune numai mere….depinde de imaginatia ta. Te mai astept cu drag sperand ca ti-am fost de ajutor.

  2. Am din toate fructele, in gradina, mai putin din pere (acelea nu am decat un soi de vara si nu mai sunt in pom nici macar una, ratacita uscata :D). Baietii mei sunt mari amatori de ketchup si trebuie sa fac provizii serioase in fiecare an! Le-am facut mereu simplu… nu am mai gasit o reteta asa deosebita cum este aceasta! Multumesc mult pentru raspuns! Sigur le voi face o tura sa vedem ce reactie vor avea la gustul nou! Te voi anunta: si daca le place si daca nu! 😀

  3. Yafa, a iesit un deliciu!!! Atat de aromat si gustos incat baietii mei il vor pe paine direct, simplu! 😀 L-am adaptat dupa ce aveam eu in curte: rosii, ardei capia gras, prune, mere si piersici aromate! Am fost sceptica la inceput… dar am mers pe incredere, desi nu fac acest lucru prea des!
    Multumesc pentru inspiratie!

    • Alina, ma bucur foarte tare, sa fie sanatosi printisorii si sa se delecteze cu el. Si baietii mei sunt fani, eu prima tura am facut-o impartind reteta in 4( tot cu grija ca si tine) dar dupa ce au gustat….am adoptat-o in totalitate.
      Te imbratisez 🙂

Laisser un commentaire

